شيبا صنعت شيبا صنعت .

شيبا صنعت

بررسي انواع الكتروموتور سه فاز

انواع الكتروموتور سه فاز يا انواع موتور الكتريكي سه فاز در طيف هاي مختلف با كاربردهاي متنوع وجود دارد كه هر كدام ويژگي هاي منحصر به فرد خود را دارند و بهترين كاربردها را دارند.همانطور كه مي دانيم موتور الكتريكي قطعه اي از تجهيزات است كه انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي كند. معمولاً از يك روتور (جزء متحرك موتور) و يك استاتور (جزء ثابت موتور) و همچنين يك آرميچر و يك آهنرباي ميدان تشكيل شده است.و به دو دسته الكتروموتورهاي تك فاز و سه فاز تقسيم مي شوند .

موتورهاي الكتريكي در طيف وسيعي از كاربردها، از لوازم خانگي كوچك گرفته تا ماشين‌هاي صنعتي بزرگ، استفاده مي‌شوند و مي‌توانند با جريان مستقيم (DC) يا جريان متناوب (AC) تغذيه شوند. موتورهاي DC، موتورهاي AC و موتورهاي پله اي همگي اشكال معمولي موتورهاي الكتريكي هستند. موتورهاي الكتريكي كارآمد و قابل اعتماد هستند و مي توان آنها را به راحتي تنظيم و تغيير داد تا اهداف مختلفي را برآورده كنند.ما در شيبا صنعت انواع الكتروموتور سه فاز از  جمله الكتروموتور سه فاز پوسته آلومينيومي 4P-1400 دور و دورهاي ديگر و الكتروموتورهاي تك فاز ديگر در دسته موتوژن و الكتروژن عرضه مي كنيم.

الكتروموتور سه فاز القايي
موتور القايي از انواع الكتروموتور سه فاز است كه به عنوان موتور ناهمزمان نيز شناخته مي شود، يك موتور جريان متناوب است كه در آن روتور با سرعت كمي كمتر از ميدان مغناطيسي گردان استاتور مي چرخد. استاتور با القاي نيروي الكتروموتور باعث چرخش روتور مي شود. موتورهاي القايي به دليل سهولت استفاده، قابليت اطمينان و كارايي معروف هستند. فن ها، پمپ ها و نوار نقاله ها كاربردهاي صنعتي و تجاري متداول براي اين ها هستند.

قطعات اصلي موتور القايي سه فاز عبارتند از:

استاتور – استاتور قسمت ثابت موتور است كه سيم پيچ هايي را كه ميدان مغناطيسي دوار را ايجاد مي كنند، در خود جاي مي دهد. معمولاً از فولاد چند لايه ساخته شده است و به گونه اي طراحي شده است كه سطح بالايي از راندمان و سطوح كم صدا و لرزش را ارائه دهد.
روتور – روتور قسمت متحرك موتور است كه در داخل استاتور مي چرخد. به طور معمول از چدن يا آلومينيوم ساخته شده است و براي ارائه سطح بالايي از استحكام و دوام طراحي شده است.
ياتاقان ها– ياتاقان ها براي پشتيباني از روتور استفاده مي شوند و به آن اجازه مي دهند تا نرم و كارآمد بچرخد. آنها معمولاً از مواد باكيفيت مانند فولاد يا سراميك ساخته مي شوند و به گونه اي طراحي شده اند كه طول عمر بالايي داشته باشند.
محفظه – محفظه براي محافظت از موتور در برابر عوامل محيطي مانند گرد و غبار، رطوبت و لرزش استفاده مي شود. معمولاً از فولاد يا آلومينيوم ساخته شده است و به گونه اي طراحي شده است كه سطح بالايي از محافظت را ارائه دهد و در عين حال امكان دسترسي آسان به موتور براي تعمير و نگهداري را فراهم كند.
از نظر طراحي و كاربرد، انواع مختلفي از موتورهاي القايي وجود دارد و نحوه استفاده از هر يك بسته به سطح ولتاژي كه در آن كار مي‌كند، متفاوت است.

الكتروموتورسه فازالقايي ولتاژ پايين

الكتروموتور سه فاز القايي ولتاژ متوسط

الكتروموتور سنكرون

الكتروموتور سه فاز القايي قفس سنجابي

الكتروموتور سه فاز القايي حلقه لغزشي

توضيح درباره هركدام از آنها گسترده است كه در مطالب بعدي به آن مي پردازيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۰۰:۴۵ توسط:ك - نور موضوع: نظرات (0)